Nawigacja

Dieta w okresie menopauzy

Zamieszczono: 17 styczeń

W okresie menopauzy zmienia się przemiana materii u kobiet, bardzo łatwo wtedy złapać nadliczbowe kilogramy, warto więc zastanowić się co jemy. Ułożenie odpowiedniej lekkiej diety bogatej w witaminy, a w szczególności w przeciwutleniacze, pozwoli nam zmniejszyć dolegliwości i poprawi samopoczucie.

Jednym z „objawów wypadowych”, na które skarży się wiele kobiet w okresie menopauzy są tzw. uderzenia gorąca. Aby zwalczyć te dolegliwości należy uzupełnić poziom estrogenów w organizmie, pomocna będzie hormonalna terapia zastępcza, ale warto również rozpocząć przyjmowanie fitoestrogenów, czyli roślinnego odpowiednika estrogenów. W fitoestrogen bogata jest soja oraz siemię lniane. Soja jest również źródłem fosforu, wapnia, żelaza, potasu, cynku, magnezu, witamin z grupy B oraz kwasów tłuszczowych. Bardzo ważne jest również wyeliminowanie niektórych produktów spożywczych, które mogą przyczyniać się do podwyższenia ciśnienia krwi, zawierają one najczęściej kofeinę, należą do nich kawa, czekolada, czarna herbata, napoje gazowane np. coca-cola. Warto również zrezygnować z mocnych przypraw jak ostra papryka, czy curry. Podczas klimakterium niektóre kobiety szukają pomocy w ziołach i przygotowują napar ziołowy, który ma pomóc zwalczyć ten problem, warto uzupełnić codzienne napoje o herbaty z żeń-szenia, z aloesem, oraz zielone herbaty, które mają działanie regulujące przemianę materii oraz uspokajające.

  • Mieszanka ziołowa na falę gorąca: mieszankę przygotujemy wsypując po szklanego lub papierowego pojemnika ( pamiętaj, że foliowe opakowania niszczą lecznicze działanie ziół) po 50 g dziurawca i liścia ruty oraz 25 g rumianku i malwy czarnej. Napar przygotowujemy z jednej łyżki takiej mieszanki zalewając gorącą ( niewrzącą) wodą i pijemy po 15 minutach parzenia.

Osteoporoza jest chorobą układu kostnego, który charakteryzuje się zaburzeniem budowy tkanki kostnej oraz zmniejszeniem jej masy. Osteoporozą najbardziej zagrożone są kobiety po menopauzie, u których dochodzi do przyśpieszonych procesów odwapnienia kości. Według statystyk, co czwarta kobieta w wieku 60 lat i co druga w 70 roku życia chorują na osteoporozę. Pierwszym etapem walki z tą chorobą jest eliminacja nieprawidłowych czynników dietetycznych, należą do nich: niska podaż wapnia, dieta wysokobiałkowa, niewystarczająca podaż witaminy D3, alkoholizm, nadmierne spożywanie kawy oraz palenie papierosów. Aby zapobiec degradacji kości trzeba uzupełnić dietę o produkty bogate w wapń takie jak ryby, warzywa z ciemnozielonymi liśćmi, produkty pełnoziarniste. Należy pamiętać, że najlepszym źródłem wapnia są przetwory mleczne, ponieważ wapń z produktów mlecznych jest przyswajalny w 30%, natomiast w produktach roślinnych zaledwie 10-13%. Dzienne zapotrzebowanie na wapń wynosi 1000 mg w pokryciu ich pozwoli nam spożycie: 3 szklanek mleka lub 2 szklanek mleka i 2 plasterków sera żółtego lub szklankę jogurtu naturalnego, 200 g sera twarogowego i 200 g sardynek lub szklankę kefiru, 100 g soi, 2 plasterki sera żółtego i 100 g boćwiny.

Rok opóźnienia wystąpienia menopauzy zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych o około 2%. Oznacza to, że kobieta miesiączkująca po raz ostatni w 40 roku życia ma o około 20% większe ryzyko niż kobieta osiągająca menopauzę w wieku 50 lat.  W wyniku zmian, które dzieją się w organizmie kobiety w okresie menopauzy dochodzi do wzrostu stężenia tzw. ”złego cholesterolu”, czyli LDL-cholesterolu, spada natomiast poziom HDL-cholesterolu, poprzez co zwiększa się zdolność krwi do tworzenia zakrzepów, zamykając światło tętnic mogą prowadzić do zawału. W diecie należy zrezygnować z tłuszczów zwierzęcych, zastępując je olejami roślinnymi, a także wprowadzić do jadłospisu warzywa, owoce, a także ryby.

Co to za strona?

Każda z nas bez względu na wiek chce wyglądać ładnie i atrakcyjnie. Kobiety z trwogą myślą o zbliżającej się menopauzie, traktując ten okres jako koniec kobiecości, same dla siebie stają się mniej wartościowe i godne uwagi. Mamy nadzieję, że uda nam się pokazać, że menopauza nie jest chorobą, że wszystkie kobiety przechodzą menopauzę, jak również to, że możemy się do niej przygotować, a także bardzo dobrze radzić sobie w jej trakcie.

Sieć blogów

Jesteśmy stroną wyróżnioną w sieci blogów tematycznych 1oo.pl. Gorąco polecamy zainstalować aplikację Dropbox.

Kanał Informacyjny

Zasubskrybuj nasz kanał RSS